11 sposobów na radzenie sobie z bezsennością

bezsennośći, zły sen, brak odpoczynku, sen

Każdy z nas po ciężkim dniu potrzebuje zdrowego snu. Jeśli natomiast pojawia się problem z zaśnięciem albo obudzisz się w środku nocy i nie możesz zasnąć, zaczyna pojawiać się problem. W ciągu dnia jesteś rozdrażniona, zmęczona i brakuje ci koncentracji. Bezsenność to choroba, której konsekwencje mogą być bardzo poważne. Dlatego dziś chcę ci napisać, jak sobie z tym radzić.

O bezsenności mówimy w sytuacji, kiedy ilość i jakość snu jest niewystarczająca. Może to wynikać z nieodpowiedniego czasu snu lub z braku poczucia regeneracji po przespanej nocy. Oczywiście o bezsenności mówimy, dopiero gdy taki stan trwa dłużej, około miesiąca i powtarza się mniej więcej trzy noce w tygodniu. Bezsenność dotyka około 8% dorosłych ludzi, ale wówczas mówimy o zdiagnozowanej chorobie, natomiast każdy z nas miewa problemy z zaśnięciem, trwają jedną, dwie lub więcej nocy.
Kłopoty z bezsennością pojawiają się z wielu powodów, np. z powodu przewlekłego bólu, stresu, obniżonego nastroju, natręctwa myśli. Bezsenność może też być zaburzeniem samym w sobie, mówimy wtedy o bezsenności pierwotnej. Niezależnie od przyczyn bardzo często w nocy nasilają się, ponieważ nie potrafimy sobie z tym poradzić.

Jak radzić sobie z bezsennością

  1. Przed pójściem spać porządnie wywietrz sypialnię. Świeże powietrze dostarcza tlen niezbędny organizmowi do prawidłowego funkcjonowania i zdrowego snu.
  2. Śpij w skarpetach, dostarczając organizmowi dodatkowe źródło ciepła, dzięki czemu rozszerzają się naczynia krwionośne, co sprawi, że szybciej zaśniesz.
  3. Jeśli po 30 minutach od położenia się nadal nie śpisz, wstań i wyjdź z sypialni, nie oświecając świateł w pomieszczeniach. Usiądź wygodnie i pooddychaj świeżym powietrzem. Ewentualnie możesz zapisać w notesie myśli, które nie pozwalają ci spać. Nie włączaj telefonu, komputera ani telewizora.
  4. Wieczorek wyznacz sobie godzinę, po której nie sięgasz już do urządzeń elektrycznych. Światło niebieskie powoduje to, że nie możesz zasnąć, ponieważ jest jednym z najaktywniejszych bodźców dla mózgu.
  5. Jeśli przeszkadza ci światło latarni za oknem, zainwestuj w rolety albo grube zasłony, które spowodują, że w sypialni będzie naprawdę ciemno.
  6. Jeśli masz w zwyczaju jeść w łóżku, oglądać film albo czytać książkę w łóżku – zrezygnuj z tego. Niech łóżko będzie dla Ciebie sygnałem, że to czas na spanie.
  7. Jeśli w głowie masz milion myśli, które cię trapią, stresują i nie pozwalają zasnąć, postaram się wymyślać historie, przyjemne wydarzenia, które chcesz przeżyć albo wracaj myślami do miłych chwil w życiu. Natrętne myśli oczywiście będą próbowały się przedzierać, ale z czasem zauważysz, że panujesz nad swoimi myślami.
  8. Wykonuj regularnie ćwiczenia przez kilka minut dziennie. Jeśli nie lubisz treningów, nic się nie dziele, kilka skłonów i podskoków każdego dnia zdecydowanie poprawią krążenie, a co za tym idzie jakość Twojego snu. Możesz przed snem pójść na spacer albo jeśli masz ogród zająć się nim. To bardzo pomaga.
  9. Ustaw odpowiednią temperaturę do spania, nie może być ani za ciepło, ani za zimno. Dla dorosłych optymalna temperatura do spania to 19 st. C.
  10. Zmniejsz spożycie kofeiny i nie najadaj się na noc. Po południu ogranicz spożycie kawy i herbaty, zdecydowanie postaw na wodę mineralną niegazowaną oraz lekkie posiłki zawierające dużo warzyw i owoców. Ostatni posiłek zjedz najlepiej ok. 2 godziny przed pójściem spać.
  11. Naucz się uspokajać oddech. Oddychaj powietrze przez 4 sekundy, wstrzymaj oddech na 7 sekund i wydychaj powietrze przez 8 sekund. Na początku może być trudno, ale z czasem zobaczysz bardzo dobre efekty. Ta metoda pozwala odpowiednio dotlenić organizm.

Opisałam ci najprostsze sposoby na radzenie sobie z bezsennością. Jeśli jednak w dłuższej perspektywie żadna z tych metod nie zadziała koniecznie, zgłoś się do lekarza. Bezsenność to choroba, która może mieć poważne skutki zdrowotne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top