RSA Biofeedback – metoda nauki oddychania przeponowego

RSA Biofeedback to nauka oddychania przeponowego dla dzieci i dorosłych. Powoduje rozwinięcie możliwości adaptacyjnych organizmu, pobudzenie funkcji obronnych oraz uzyskanie naturalnej równowagi w organizmie. Zapraszam do przeczytania materiału o metodzie RSA Biofeedback.

Czym jest RSA Biofeedback

RSA (respiratory sinus arytmia), to zróżnicowana akcja serca, czyli różnica między pulsem na wdechu i wydechu. RSA jest wskaźnikiem zdrowia człowieka.
Trening RSA Biofeedback odbywa się za pomocą specjalistycznego sprzętu, który rejestruje elektryczną aktywność serca (EKG) i wyodrębnia rytm serca (HR) człowieka w czasie rzeczywistym oraz mierzy częstotliwość oddechu.
RSA Biofeedback skutecznie uczy optymalnego oddechu i relaksacji, niezbędnego dla przyswajania nowej wiedzy, a także przed rozpoczęciem jakiegokolwiek rodzaju terapii, rehabilitacji, czy uczenia się. W czasie zajęć trenowane są ważne funkcje organizmu (serce, oddech, system nerwowy, immunologiczny), rozwijane adaptacyjne możliwości i wzmacniane zdrowie.

Wskazania do RSA Biofeedback

Wskazania do terapii metodą RSA Biofeedback są następujące:

  • zwiększenie odporności na stres,
  • profilaktyka chorób układu oddechowego, astma,
  • nerwobóle,
  • profilaktyka chorób sercowo-naczyniowych,
  • migreny,
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia koncentracji,
  • zaburzenia pamięci,
  • zmniejszenie agresji.

Jakie są cele terapii RSA Biofeedback

Jest kilka głównych celów terapii RSA Biofeedback. Są to między innymi:

  • odpowiednie dotlenienie organizmu,
  • odpowiednie odżywienie komórkowe,
  • pobudzenie funkcji obronnych układu odpornościowego,
  • ochrona przez niepożądanymi skutkami stresu,
  • stabilizacja stanu emocjonalnego,
  • wspomaganie koncentracji.

Jak przebiega terapia RSA Biofeedback

Trening odbywa się za pomocą aparatu Biofeedback (głowicy), który rejestruje elektryczną aktywność serca (EKG) i specjalnego oprogramowania, które zostało opracowane według terapeutyczno-edukacyjnej metody znanego fizjologa Aleksandra Smetankina.

Sedno metody sprowadza się do wyćwiczenia przez pacjenta przeponowo-relaksacyjnego typu oddychania z wykorzystaniem, jako sygnału sprzężenia zwrotnego, zmian parametrów RSA. Sens oddychania przeponowo-relaksacyjnego polega na tym, aby człowiek w jak najlepszy sposób wykorzystał swój układ oddechowy razem z układem krążenia i nauczył się synchronizować w sposób świadomy ich pracę, a zatem utrzymać homeodynamikę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top