Przedszkole z oddziałami integracyjnymi

Zastanawiasz się, czy wybrać dla swojego dziecka przedszkole z oddziałami integracyjnymi? Masz wątpliwości, czy to dobra decyzja? Nie wiesz, jakie dzieci mogą uczęszczać do przedszkola integracyjnego? Jakie korzyści może przynieść dziecku uczęszczanie do takiej placówki?

Wybierając placówkę dla dziecka, stajesz przed trudnym wyborem – przedszkole ogólnodostępne czy przedszkole integracyjne? Do przedszkola z oddziałami integracyjnymi mogą uczęszczać zarówno dzieci pełnosprawne, jak i te z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Przedszkole ogólne czy przedszkole integracyjne?

Przede wszystkim muszę obalić mit, który krąży, niestety dość skutecznie odstraszając rodziców, przed wyborem placówki z oddziałami integracyjnymi. Rodzice boją się, że zapisując do placówki swoje pełnosprawne dziecko, nie będzie ono w pełni przygotowane do pójścia do szkoły.

Jest to absolutnie nieprawda. Każde przedszkole integracyjne pracuje z programem edukacyjnym zgodnym z obowiązującą podstawą programową, przygotowaną przez MENiS. Na tej samej zasadzie działają przedszkola ogólnodostępne.

Przedszkole integracyjne – jak to wygląda?

W przedszkolu integracyjnym grupy są bardziej kameralne niż w przedszkolu ogólnodostępnym. Daje to możliwość indywidualnego podejścia do każdego dziecka. W każdej grupie pracuje nauczyciel wiodący oraz wspomagający, aby dzieci miały zapewnione odpowiednie wsparcie.

W przedszkolu integracyjnym, prócz wychowawców grup, są również wykwalifikowani terapeuci, m.in. logopedzi, neurologopedzi, pedagodzy specjalni, fizjoterapeuci, terapeuci integracji sensorycznej i psycholodzy. Pracują oni na co dzień z dziećmi, które wymagają specjalistycznej opieki.

W przedszkolu ogólnodostępnym najczęściej nie ma tak wyspecjalizowanej kadry.

Przedszkole z oddziałami integracyjnymi – doskonała alternatywa

Jeśli wiesz, że Twoje dziecko ma problemy w kontaktach z rówieśnikami, jest wycofane i bardzo trudno przyzwyczaja się do nowego otoczenia, warto wziąć pod uwagę przy wyborze przedszkola, właśnie to integracyjne. Ze względu na mniejsze grupy, dziecko będzie miało szansę na spokojną adaptację i aklimatyzację w nowym miejscu. Mniej dzieci i więcej opiekunów, to dla nieśmiałego i wycofanego dziecka bardzo dobre rozwiązanie. Pomyśl o tym, jeśli wiesz, że początek przedszkola, będzie, wręcz, traumatycznym, przeżyciem dla Twojej pociechy.

W mniejszej grupie, żadne dziecko nie może pozostać anonimowe, dlatego nauczyciel ma większą szansę pracować z dzieckiem i stymulować go w odpowiedni sposób.

Zalety przedszkola integracyjnego

W przedszkolu integracyjnym wszystkie dzieci mają takie same prawa i obowiązki. Ideą integracji bowiem jest współpraca dzieci niepełnosprawnych i ich pełnosprawnych rówieśników. W każdej grupie w przedszkolu, znajdują się dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności razem z dziećmi pełnosprawnymi. Ma to na celu budowanie relacji, więzi i tolerancji wśród najmłodszych. Pokazanie dzieciom, że każdy jest inny i ma zupełnie inne potrzeby, jest kluczowe w wychowywaniu.

Kontakt dzieci niepełnosprawnych z rówieśnikami jest ważny. Dzieci naśladują siebie nawzajem, próbując dogonić kolegów i koleżanki w wielu dziedzinach. Działa to oczywiście również w drugą stronę. Dzieci pełnosprawne mogą się uczyć od dzieci niepełnosprawnych. Takie wartości jak empatia, tolerancja, szacunek dla drugiego człowieka i bezinteresowna pomoc, są wpajane od najmłodszych lat. Z takimi wartościami dzieci idą dalej w świat.

Zajęcia w przedszkolu integracyjnym

Wszystkie zajęcia w przedszkolu integracyjnym odbywają się z udziałem dzieci zarówno pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych. Są one tak dostosowane, aby wszystkie dzieci, niezależnie od poziomu niepełnosprawności mogły w nich aktywnie uczestniczyć. Nie ma znaczenia, czy to jest śniadanie, luźna zabawa, malowanie, rytmika albo gimnastyka. W grupie dzieci pracują wychowawcy, którzy pomagają i wspierają swoich podopiecznych, aby sprawnie realizować program i założenia terapeutyczne.

Przedszkole integracyjne pomaga w wyrównywaniu szans edukacyjnych wszystkich dzieci. Daje szansę nie tylko na harmonijny rozwój, ale również, jak wspomniałam wyżej, uczy tolerancji i akceptacji odmienności każdego człowieka.

Wybierając placówkę dla swojego dziecka, weź pod uwagę jego stan emocjonalny, umiejętności adaptacyjne i inne czynniki, które sprawią, że przedszkolna rzeczywistość będzie dla niego pozytywna, a nie stresująca i wzbudzająca niechęć.

Okiem praktyka

Skłamałabym, mówiąc, że wszystko jest idealnie, że praca z dziećmi zdrowymi i z całościowym zaburzeniem, to nie wyzwanie. Trzeba zacząć od tego, że każde dziecko jest inne. Czasem nawet w grupie 6-osobowej, gdzie jest w tym czasie trójka opiekunów zdarzają się bardzo trudne sytuacje. Sytuacje, które potem analizujemy w zespole, podczas superwizji i konsultacji z rodzicami. Niejednokrotnie zabieramy je ze sobą do własnych domów, zastanawiając się jak jeszcze można pomóc dzieciom. To dla nas – psychologów, terapeutów, pedagogów, ciągłe wyzwania i pytania. Dopóki będę je sobie stawiać, szukać rozwiązań i dalej mieć w sercu tę pokorę, to wiem, że nadal można coś zrobić. A czy dla mnie samej jest to obciążające? To już temat na inny artykuł…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top