Dylematy rodziców sześciolatków zwykle skupiają się na tym, czy dziecko powinno zostać w zerówce, czy może rozpocząć naukę w szkole. Prawda jest taka, że jest to sprawa bardzo indywidualna i o tym powinni zadecydować eksperci w porozumieniu z rodzicami.
Dużo mówi się o poziomie rozwoju sześciolatków oraz o ich dojrzałości emocjonalnej i gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole. Jest to temat, o którym wielokrotnie dyskutują eksperci, wymieniając poglądy, a rodzice dzieci i tak są zagubieni i ciężko im podjąć decyzję. Jeśli również masz taki problem i nie wiesz co zrobić, przeczytaj ten artykuł, może rozjaśnię Ci troszkę sprawę.
Mam nadzieję, że miałaś czas zapoznać się z tekstami na temat rozwoju dziecka, które opublikowałam do tej pory. Jeśli nie, to zachęcam Cię do przeczytania kilku wcześniejszych publikacji:
- o pierwszych 30. dniach życia dziecka, który znajdziesz TUTAJ,
- o pierwszym roku życia dziecka, który możesz przeczytać, klikając link TUTAJ,
- o zbuntowanym dwulatku, który znajdziesz TUTAJ,
- o buncie trzylatka i o tym, jak sobie z tym radzić, który znajdziesz TUTAJ,
- o wyzwaniach rozwojowych czterolatka, który przeczytasz klikając link TUTAJ,
- o pozytywnej dyscyplinie w kontekście rozwoju pięciolatka, który znajdziesz TUTAJ.
Przedstawię Ci najważniejsze rzeczy, które powinno umieć Twoje dziecko, aby rozpocząć naukę. Skupię się również na emocjach, które są bardzo istotne, jak nie najistotniejsze w całym tym zagadnieniu.
Komunikacja sześciolatka
Bardzo ważną sprawą jest komunikacja dziecka, czy potrafi w sposób jasny i zrozumiały mówić o swoich potrzebach. To daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i komfortu, że poradzi sobie z różnymi sytuacjami, które będą miały miejsce w szkole. Dzieci w tym wieku chętnie mówią o sobie i najbliższym otoczeniu, ale rozwijają też umiejętność prowadzenia dialogu, słuchania wypowiedzi innych i wyrażania swojego punktu widzenia.
Umiejętność pisania i czytania
Wielu z Was nurtuje to pytanie, czy sześciolatek przed pójściem do szkoły musi umieć czytać i pisać. Odpowiedź jest jedna – nie musi. To umiejętność, którą nabędzie w pierwszej klasie, ale oczywiste jest, że ta umiejętność ułatwi mu start w pierwszej klasie.
Koncentracja na zadaniu
Układ nerwowy sześciolatka nie jest jeszcze w pełni ukształtowany, dlatego przeważają w nim stany pobudzenia, przeważają zachowania impulsywne i emocjonalne. Dlatego jest to niezwykle ważne zagadnienie, na które musicie zwrócić szczególną uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Sześcioletnie dziecko koncentruje uwagę na ok. 30 minut. Oczywiście okresy te, albo się wydłużają albo skracają w zależności od stopnia zainteresowania tematem. Im większa motywacja i im bardziej interesujące zadanie, tym dłuższy czas koncentracji u dziecka. W związku z pobudliwością procesów nerwowych dziecko szybko wyczerpuje się, potrzebuje częstych przerw, odpoczynku i regeneracji sił.
Zachowanie dziecka w grupie rówieśników
Kolejny bardzo ważny element, to umiejętności społeczne dziecka. Sześciolatki dążą do kontaktu z innymi dziećmi. Są w stanie zorganizować sobie różnorodne zabawy, ale bardzo szybko się nimi nudzą i szukają często nowych bodźców.
Dziecko w tym wieku jest mało odporne na niepowodzenia i sytuacje stresogenne, których w szkole jednak nie brakuje, dlatego trzeba rozważyć, czy Twój maluch poradzi sobie z emocjami, których będzie doświadczał każdego dnia. Dzieci słabo jeszcze rozumieją zewnętrzne normy i nakazy, raczej kierują się własnymi zasadami, ale potrafią odróżnić dobro od zła.
Samodzielny sześciolatek
Czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole świadczą również jego umiejętności samoobsługowe. Co mam na myśli? Sześcioletnie dziecko powinno umieć samodzielnie się ubrać, umyć, zjeść posiłek i posprzątać, skorzystać z toalety i dbać o swoje rzeczy. Dziecko gotowe do pójścia do szkoły będzie rozumiało polecenia wydawane przez nauczyciela i będzie je wykonywać bez większego problemu.
Ciekawość świata
Bardzo ważna jest ciekawość dziecka i chęć poznawania nowych rzeczy. Gotowość intelektualna związana jest z zainteresowaniami dziecka, zaciekawieniem różnymi zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu, chęć nauki pisania i czytania. Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, ponieważ interesuje go efekt.
Wszystkie wymienione przeze mnie elementy tworzą całość, która da Ci obraz dziecka i pozwoli podjąć decyzję co do rozpoczęcia nauki w szkole. Pamiętaj, że nie ma obowiązku szkolnego dla sześciolatka i czasem jest to bardzo dobre wyjście, aby dziecko poszło do szkoły w wieku siedmiu lat. Pamiętaj również o tym, że w przypadku, gdy chcesz, aby Twoje sześcioletnie dziecko poszło do szkoły, konieczna jest rozmowa z psychologiem i jego opinia o gotowości dziecka.